De 3 speerpunten van MDT: groei, verbinding en iets terugdoen voor een ander
Het MDT-project Ready For Take-Off (RFT-O) startte in februari 2024 met als doel 425 jongeren te trainen en te begeleiden in twee jaar. In 2024 deden al 441 jongeren mee, verspreid over hogescholen en VSO-scholen. Het project helpt jongeren met een beperking bij hun overgang naar de arbeidsmarkt door hen te ondersteunen in het ontdekken en presenteren van hun talenten. Gedurende het project stonden drie belangrijke speerpunten centraal: persoonlijke groei en ontwikkeling, ontmoeting en verbinding, en bijdragen aan de samenleving.
Om de effectiviteit te meten, voerde EMMA een monitor uit, samen met de stuurgroep van jongeren. De monitor onderzocht de resultaten van het project en de impact op deelnemers, docenten, werkgevers en trainers.
1. Persoonlijke groei en ontwikkeling
Een van de belangrijkste resultaten van het RFT-O project is de persoonlijke groei van de deelnemers. Deelnemers hebben niet alleen praktische vaardigheden geleerd, zoals het pitchen en het verbeteren van hun cv, maar ook interpersoonlijke vaardigheden zoals communicatie en zelfreflectie. Ze hebben geleerd hoe ze hun lichaamstaal kunnen gebruiken en hoe ze die van anderen kunnen lezen – vaardigheden die zowel op de werkvloer als in het dagelijks leven van grote waarde zijn.
De deelnemers gaven aan dat hun vertrouwen in hun eigen vaardigheden sterk is toegenomen. Ze leerden niet alleen over hun sterke punten, maar ook hoe ze deze goed kunnen presenteren aan werkgevers. “
Ik ben trots op wat ik heb geleerd: hoe ik advies moet geven, hoe ik mijn mening kan geven. En dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen” – jongere
Daarnaast heeft het project ook positieve effecten op de Junior Inclusion Boards (JIB) gehad. De jongeren gaven , als lid van deze boards, advies aan werkgevers en het UWV. Dit versterkte niet alleen hun eigen vaardigheden, maar ook zorgde het voor een beter begrip van de arbeidsmarkt. Werkgevers gaven aan dat ze nu, door deze ervaring, een andere houding hebben ten opzichte van jongeren met een beperking en deze doelgroep in de toekomst anders zullen benaderen.
De combinatie van persoonlijke ontwikkeling, interpersoonlijke vaardigheden, en praktische werkervaring maakt de deelnemers goed voorbereid voor hun toekomstige stappen op de arbeidsmarkt.
2. Ontmoeting en verbinding
Het project richtte zich ook op ontmoetingen tussen jongeren en werkgevers. De deelnemers werden goed voorbereid om met meer zelfvertrouwen en kennis gesprekken aan te gaan met mogelijke werkgevers. De Meet&Greets waren een belangrijk onderdeel van het traject, waarin de ontmoetingen tussen de jongeren en werkgevers fysiek vorm kregen.
Uit de monitoring kwam naar voren dat zowel de jongeren als de werkgevers in eerste instantie niet volledig op de hoogte waren van elkaars verwachtingen en kwaliteiten. Dit laat zien hoe belangrijk het is om deze ontmoetingen goed voor te bereiden en laagdrempelig te organiseren. Het project zorgde ervoor dat beide partijen naar elkaar toe groeiden, waardoor de jongeren hun perspectief op de arbeidsmarkt konden verbreden, en werkgevers leerden hoe ze jongeren met een beperking beter kunnen ondersteunen.
De trainers, die vaak zelf een beperking hebben, speelden ook een belangrijke rol. Als rolmodellen zorgden ze voor herkenning bij de deelnemers. Dit vergemakkelijkte de gesprekken en de uitwisselingen van ervaringen. De jongeren kregen niet alleen de kans om te communiceren met werkgevers, maar ook met andere jongeren.
3. Bijdragen aan de samenleving
Het derde speerpunt van het project ging over de bijdragen aan de samenleving oftewel iets doen voor een ander. Het project heeft niet alleen de jongeren zelf verder geholpen, maar ook een positieve invloed gehad op de bredere maatschappij. Door de ontmoetingen tussen de deelnemers, werkgevers en andere betrokkenen, is er meer begrip en kennis ontstaan over de kracht en het potentieel van jongeren met een beperking. Werkgevers gaven aan dat ze na deze ervaringen met een andere blik naar deze doelgroep kijken en zich gemotiveerder voelen om jongeren met een beperking een kans te geven binnen hun organisatie.
““We hebben veel geleerd over een grote groep jongeren die wellicht in de toekomst technisch werkers zullen worden.” – werkgever
Dit toont aan hoe de ontmoetingen het vooroordelen over werken met mensen met een beperking hebben verminderd. Daarnaast merken de deelnemers zelf dat ze zich meer bewust zijn geworden van hun waarde op de arbeidsmarkt en in de samenleving. Ze ontdekken dat ze niet alleen talenten hebben, maar ook een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. “Ik ben trots op wat ik heb geleerd: hoe ik mijn mening kan geven en dat ik meer zelfvertrouwen heb gekregen,” aldus een deelnemer.
Kortom
Het MDT-project heeft niet alleen de jongeren geholpen, maar ook een bredere impact op de samenleving gehad. Werkgevers gaven aan dat het project hun blik op jongeren met een beperking veranderde, wat hen meer openstelde voor het aannemen van deze jongeren. Zo draagt het bij aan meer inclusie van jongeren met een beperking op de arbeidsmarkt.
Doe mee!
Samen kunnen we veel bereiken. Wil je als school, bedrijf of als jongere ook aan de slag. Er zijn tal van mogelijkheden waarin je het verschil kan maken!
