De Kracht van de Junior Inclusion Board: jongeren laten zich horen
In level 2 (NextStep) en level 3 (Flying High) leren jongeren hoe ze advies kunnen
geven binnen een Junior Inclusion Board (JIB) aan hun school en aan werkgevers. Met het MDT Ready For Take-Off project krijgen zij de kans om actief mee te denken over hoe hun onderwijsomgeving kan verbeteren. Zij kunnen hun stem laten horen en bijdragen aan beslissingen die hen aangaan. De jongeren ontwikkelen niet alleen belangrijke vaardigheden, maar helpen ook hun school en de toekomst van andere jongeren vorm te geven.
Traject voor het opdoen van adviesvaardigheden
Voordat de jongeren aan de slag gaan met een JIB, ontwikkelen ze hun talenten door een training te volgen. Hier leren ze hun eigen leerdoelen te formuleren en te behalen, zodat ze gericht en gemotiveerd aan het traject beginnen.
Ook ontwikkelen ze hun gespreksvaardigheden zoals het stellen van vragen en het geven van
helder en praktisch advies. Na de training brengen ze hun kennis direct in de praktijk tijdens
adviesbijeenkomsten, waar ze veel verschillende partijen leren kennen en advies geven, en
daarnaast ook op persoonlijk vlak ervaring opdoen en leren hoe ze impact kunnen maken.
We spraken met vier leerlingen en twee docenten uit Rotterdam over hun
ervaringen met een JIB.
Leerlingen delen hun mening
De leerlingen die meedoen aan de Junior Inclusion Boards hebben vaak een uitgesproken mening en vinden het leuk om deze te delen. Ze nemen deel omdat ze willen bijdragen aan belangrijke beslissingen binnen hun school en hun ideeën willen laten horen. Ze krijgen de kans om hun mening te uiten en ook om andere leerlingen te helpen met hun toekomstplannen.
Een leerling zegt het als volgt: “Het leukste vond ik om jongeren te kunnen helpen met hun toekomst, certificaten te laten halen en mee te denken over oplossingen.” Deze kans om anderen te helpen geeft de leerlingen een gevoel van verantwoordelijkheid en trots. Ze voelen zich gehoord en weten dat hun inbreng echt invloed heeft.
Leerlingen leren waardevolle vaardigheden
De deelname aan de JIB biedt jongeren meer dan alleen een platform om hun mening te geven. Ze leren ook belangrijke communicatieve vaardigheden, zoals hoe ze goed advies kunnen geven en hoe ze zelfverzekerd kunnen spreken in een groep. Dit helpt hen niet alleen in de JIB, maar is ook nuttig voor hun verdere sociale en professionele leven.
“Ik heb geleerd hoe je communiceert: oogcontact, hand schudden, toon, voorstellen, hoe je een gesprek start.” – lid JIB een deelnemer
Docenten weten wat leerlingen motiveert
Voor docenten biedt de JIB een kans om beter te begrijpen wat leerlingen echt belangrijk vinden en wat hen motiveert. Door samen met de leerlingen aan projecten te werken, ontdekken docenten welke onderwerpen hen aanspreken en hoe ze leerlingen beter kunnen betrekken bij het proces.
Een docent merkt op: “We leggen elk project dat we hebben voor aan de jongeren, zo kunnen we plannen aanscherpen. En dat werkt beide kanten op.” Deze samenwerking zorgt ervoor dat de plannen beter aansluiten bij de behoeften en wensen van de leerlingen.
Doe mee!
Samen kunnen we veel bereiken. Laten we samen bouwen aan een inclusieve maatschappij met verbinding en volop mogelijkheden. Welkom aan boord!
