Ready For Take Off: waardevolle aanvulling voor praktijkonderwijs
Ronald Kerklau is stagedocent op het Bonhoeffer College locatie Vlierstraat, een school voor praktijkonderwijs. Het doel van praktijkonderwijs is om leerlingen toe te leiden naar een baan of een vervolgopleiding. Naast een passend theorieaanbod, krijgen leerlingen veel praktijkvakken aangeboden. Ook stages (met uiteindelijk een passende werkplek) zijn een heel belangrijk onderdeel van het aanbod. “Voor het leren in de praktijk is een goede begeleiding en aansturing van belang”, aldus Kerklau. Twee klassen bovenbouw namen deel aan de Realisten Academie 2.0: de inclusie-makers. Het MDT-project dat inmiddels doorloopt onder de naam Ready For Take Off. Kerklau is enthousiast over de mooie aanvulling op het reguliere lesprogramma en raadt ook andere scholen voor praktijkonderwijs aan om hieraan deel te nemen.
“De opzet sprak ons enorm aan, omdat het vooral ondersteuning biedt aan leerlingen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Onze leerlingen hebben vaak moeite om zich te presenteren of zich voor te stellen, bijvoorbeeld bij een stagebedrijf. Ze vinden het spannend. De gastlessen bieden een mooie kans om aan het presenteren van jezelf te werken. Met uitleg, oefeningen en gesprekken leren ze om daadkrachtig en positief te presenteren. Als eindopdracht heeft iedere leerling voor een grote groep een presentatie van zichzelf gegeven. Dat was echt genieten. Je zag de persoonlijke groei.”
Werkwijze
“De trainer kwam bij ons op school. In twee klassen van ongeveer 12/13 leerlingen per klas, werd acht weken lang op de dinsdag een gastles verzorgd. De mentor van de klas was altijd aanwezig bij de gastlessen. Hierdoor ontstonden, ook nog ná de gastlessen, mooie dialogen tussen leerlingen onderling, maar ook met de mentor. Dat heeft bijgedragen aan een positiever zelfbeeld van de leerlingen én het heeft de onderlinge band versterkt.”
Gastlessen voor persoonlijke groei
“Leerlingen (15 en/of 16 jarigen) vinden het soms heel moeilijk om iets over zichzelf te vertellen tegen vreemden”
Iets positiefs over zichzelf vertellen is soms extra moeilijk. Dat doen ze wel met vrienden en vriendinnen onderling, maar in een formeel gesprek valt het al snel stil. Als stagebegeleider moet ik dan soms het woord overnemen.”
Koppeling van de gastlessen aan de stages
“De inhoud van de gastlessen koppelden we aan de stages. Zo konden de leerlingen direct oefenen met hun kennismakingsgesprekken op hun stages. Dit bleek echt succesvol. Tegen een leerling, die niet uit zijn woorden kon komen, zei ik dan: “Denk eens terug aan je pitch. Toen heb je iets over jezelf verteld, wat weet je daar wel van? Wat zou dan over jezelf kunnen vertellen? Wat zal prettig zijn voor het stagebedrijf om over jou te weten? Dan zie je dat een leerling vervolgens alsnog een goed gesprek kan voeren. Er was dus alleen een kleine reminder nodig.”
Leerpunten
In de lessen kwamen verschillende onderwerpen aan bod. Onder andere kleding, de manier van praten, leerpunten en kwaliteiten. Over elk onderwerp moesten de leerlingen iets over zichzelf vertellen. Dat is ook belangrijk bij praktijkonderwijs: leren door te doen. Op deze manier leerden ze stap voor stap zichzelf steeds beter te presenteren.
Succesverhaal
“Een succesverhaal is een stille en verlegen leerling die altijd zachtjes praat. Hij loopt stage bij de Albert Heijn en vond het heel moeilijk om iets over zichzelf te vertellen. Door het acht keer achter elkaar te oefenen, heeft hij stap voor stap het presenteren geleerd. Uiteindelijk was hij een van de beste pitchers. Hij vertelde zo mooi over zichzelf, over zijn kwaliteiten en ook over zijn interesses. Dat ook de andere leerlingen allemaal een beetje met hun oren stonden te klapperen. Hij kreeg een daverend applaus van zijn klas. Dat is echt genieten!”
De impact van de gastlessen
Ik weet zeker dat leerlingen nu minder angst hebben om te spreken in het openbaar of om te spreken in een ruimte met mensen die ze niet allemaal kennen. Ook hebben ze meer inzicht gekregen in eigen en andermans kwaliteiten. Maar ook wat ze nog willen leren en waar hun interesse ligt. En nu kunnen ze ook goed iets over zichzelf vertellen. Dat kunnen ze in verschillende situaties gebruiken: een gewoon vrijblijvend gesprek, een sollicitatiegesprek of bijvoorbeeld bij een intake op een nieuwe opleiding. Het heeft hun zelfbeeld echt een boost gegeven.
De leerlingen kregen naast een certificaat ook nog een cadeaubon. Dat was een mooie aanvulling. Ze hadden echt het idee van: ik ben geslaagd! Ik heb een succeservaring geboekt en ik word hiervoor beloond.
Wat is je tip voor andere onderwijsinstellingen?
Ik roep alle scholen voor praktijkonderwijs op om deel te nemen aan het MDT-project Ready For Take Off. Het is een waardevolle aanvulling op het reguliere lesprogramma van het praktijkonderwijs. Het heeft bij ons heel goed gewerkt. De leerlingen hebben zich echt ontwikkeld, waardoor ze beter voorbereid de arbeidsmarkt op gaan. Het Bonhoeffer College blijft in ieder geval dankbaar gebruikmaken van de gastlessen.
Doe mee als school!
Wil je ook deelnemen met jouw klas/groep of individuele leerlingen opgeven? Meld je dan via het aanmeldformulier. Deelname voor jongeren (14-27 jaar) is mogelijk voor onderwijsinstellingen vanuit alle onderwijssectoren. Ook een jongere als gastspreker uitnodigen, is mogelijk.
