Bruggen bouwen tussen theorie en praktijk: inclusie op de werkvloer
Een wereld van mogelijkheden
Na het afronden van een hogere opleiding staan jonge professionals te popelen om hun carrière te starten. Echter, voor een specifieke groep, de theoretisch opgeleiden met een arbeidsbeperking, verandert deze droom vaak in een nachtmerrie van constante afwijzingen. Dat verandering mogelijk is, ervoer Martine, een blinde afgestudeerde van HBO Social Work. Zij vond eindelijk haar plek na talloze pogingen.
Het probleem aanpakken bij de bron
Het onderwijs stopt vaak wanneer de jonge professionals hun diploma hebben behaald. Er is veelal geen verdere begeleiding naar de arbeidsmarkt. Deze gap in ondersteuning zorgt voor een moeizame overgang naar werk voor jongeren met een beperking. Onderwijsinstellingen, werkgevers en overheidsinstellingen spelen een cruciale rol in het dichten van deze kloof.
De rol van werkgevers: voorbij de vooroordelen
Veel werkgevers zijn huiverig om mensen met een beperking aan te nemen, mede door onjuiste beeldvorming. Toch toont het verhaal van Martine aan dat, wanneer gegeven de kans, vooroordelen plaats kunnen maken voor respect en erkenning van talent. Het is essentieel dat werkgevers openstaan voor het creëren van inclusieve werkomgevingen.
Oproep tot actie
De situatie vraagt om een gezamenlijke inspanning om de arbeidsmarkt toegankelijker te maken voor iedereen. Het is tijd voor onderwijsinstellingen, werkgevers en de overheid om hand in hand te werken aan het creëren van een inclusieve samenleving waarin ieders talent wordt erkend en gewaardeerd. Alleen dan kunnen we bruggen bouwen tussen theorie en praktijk en zorgen voor een arbeidsmarkt waar iedereen mee kan doen. De QUANTUM Inclusiereis maakt hierin het verschil. Ben je werkgever? Ga dan met ons mee op reis!
Lees meer over de impact van de QUANTUM Inclusiereis.
Doe mee!
Samen kunnen we veel bereiken. Laten we samen bouwen aan een inclusieve maatschappij met verbinding en volop mogelijkheden. Welkom aan boord!
