Baankansen theoretisch opgeleiden met een beperking: 3 knelpunten 

Het vinden van een baan kan voor iedereen een uitdaging zijn, maar voor theoretisch opgeleiden met een beperking zijn er specifieke knelpunten die hun weg naar de arbeidsmarkt extra moeilijk maken. Met dit artikel belichten we drie van deze knelpunten, gebaseerd op statistieken en onderzoeken, en gaan we in op de hindernissen die deze groep tegenkomt op de Nederlandse arbeidsmarkt. 

Geen beleid 

Een groot probleem is het ontbreken van een effectief beleid dat de arbeidskansen voor mensen met een beperking ondersteunt. Volgens het CBS beschouwen 1,2 miljoen Nederlanders zichzelf als arbeidsbeperkt, waarvan ongeveer 1 miljoen geen arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt en ook niet valt onder de regeling van de banenafspraak. Het herzien van de banenafspraak voor deze specifieke groep zou een oplossing kunnen bieden. 

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) laat met onderzoek zien dat slechts 16% van de werkgevers mensen met een arbeidsbeperking in dienst heeft. Terwijl 49% van de werkgevers zonder werknemers met een beperking aangeeft open te staan voor de mogelijkheid, heeft slechts 12% tot 16% van de werkgevers daadwerkelijk beleid geformuleerd op het gebied van inclusie. Deze cijfers tonen aan dat er een aanzienlijk beleidshiaat bestaat dat moet worden aangepakt om inclusie op de arbeidsmarkt te verbeteren. 

Onbekende doelgroep 

Een tweede knelpunt is de beperkte zichtbaarheid en het verkeerde beeld van de doelgroep. Theoretisch opgeleiden met een arbeidsbeperking vallen vaak tussen wal en schip omdat de term ‘arbeidsbeperkt’ voornamelijk geassocieerd wordt met mensen uit de voormalige sociale werkvoorziening. Er heerst een misvatting dat hoger opgeleiden met een beperking wel “zelf hun weg vinden”. Bovendien is deze specifieke groep niet geregistreerd in het doelgroepregister, waardoor ze een onzichtbare doelgroep vormen voor potentiële werkgevers. 

Hiaat tussen school en werk 

Een derde en cruciaal knelpunt is het hiaat tussen het onderwijssysteem en de arbeidsmarkt. Veel jongeren met een beperking ontvangen onvoldoende begeleiding bij de overgang van school naar werk. Het onderwijs en lokale gemeenten hebben geen wettelijke taak in het ondersteunen van deze transitie, wat resulteert in een gebrek aan ondersteuning voor studenten die op dit cruciale punt in hun carrière staan. Scienceguide benadrukte in 2018 de negatieve gevolgen van dit gebrek aan begeleiding, waardoor jonge, hoogopgeleide mensen met een beperking vaker werkloos worden. 

Kortom 

Deze knelpunten tonen aan dat er aanzienlijke barrières zijn voor theoretisch opgeleiden met een beperking in hun zoektocht naar werk. Een herziening van het beleid, verbeterde zichtbaarheid van de doelgroep, en bruggen bouwen tussen onderwijs en arbeidsmarkt zijn cruciale stappen om de arbeidsparticipatie van deze groep te verbeteren. Het is tijd dat werkgevers, onderwijsinstellingen en overheidsinstanties samenwerken om inclusieve arbeidskansen te creëren voor iedereen, ongeacht hun beperking. 

Lees meer over hoe de QUANTUM Inclusiereis deze barrières kan slechten. 

Doe mee!

Samen kunnen we veel bereiken. Laten we samen bouwen aan een inclusieve maatschappij met verbinding en volop mogelijkheden. Welkom aan boord!