Groei en professionele vaardigheden: lessen bij het Passer College

Op 4 en 25 maart 2025 kregen de leerlingen van het Passer College inspirerende lessen als onderdeel van het MDT-project Ready for Take Off. Deze lessen richtten zich op het versterken van zowel de persoonlijke als professionele vaardigheden van jongeren, en gaven hen een steuntje in de rug dat ze nodig hebben om hun toekomst vol vertrouwen tegemoet te zien.

Persoonlijke groei en vaardigheden

De lessen begonnen met het verkennen van de persoonlijke kwaliteiten die de leerlingen nodig hebben om hun werk goed te doen. Er werd uitgebreid stilgestaan bij karaktereigenschappen zoals doorzettingsvermogen, communicatieve vaardigheden en het belang van een positieve werkhouding. De jongeren kregen de kans om na te denken over wat zij nodig hebben om succesvol te zijn in hun toekomstige werk. Dit was niet alleen een eye-opener voor veel van hen, maar het bracht ook gesprekken op gang over de dromen en ambities van hun ouders, die vaak nieuwe inzichten gaven in hun eigen ambities.

De pitch: jezelf presenteren

Het belangrijkste onderdeel van de lessen was de pitch. De leerlingen leerden hoe ze zichzelf kunnen presenteren, met de nadruk op hun talenten en wat hen uniek maakt. Dit werd bereikt door een korte, krachtige pitch te ontwikkelen waarin ze vertelden wie ze zijn, wat ze kunnen, wat ze willen bereiken en wat ze daarvoor nodig hebben. Deze aanpak gaf de jongeren niet alleen inzicht in hun eigen vaardigheden, maar ook in hoe ze zich kunnen presenteren aan werkgevers. Het doel was hen niet alleen te leren zichzelf te verkopen, maar ook om te reflecteren op hun eigen ontwikkeling en ambities.

In de lessen zijn we ook ingegaan op karaktereigenschappen en vaardigheden, en wat je kunt leren in het leven. Een belangrijke vraag was wat je nodig hebt om je werk goed te kunnen doen, en we hebben hier met voorbeelden mee geoefend. Jongeren kregen de kans om met hun ouders in gesprek te gaan over dromen en ambities die ze nog niet wisten, wat leidde tot mooie gesprekken en nieuwe inzichten.

Bijna alle leerlingen hebben uiteindelijk hun eerste pitch zelf gepresenteerd. Dit gaf hen een enorme boost in vertrouwen. Ze voelden zich gesteund in een veilige en ondersteunende omgeving, waar ze zonder angst of onzekerheid hun verhaal konden delen. Dit was een belangrijke stap in hun persoonlijke ontwikkeling, waarbij ze niet alleen hun talenten ontdekten, maar ook leerden hoe ze deze effectief kunnen communiceren. Het proces heeft hen voorbereid op een belangrijke vaardigheid voor de toekomst: zichzelf goed kunnen presenteren in verschillende contexten, inclusief bij potentiële werkgevers.

De Leerlingenraad: actief betrokken zijn

Naast de lessen over persoonlijke en professionele vaardigheden, hebben de leerlingen ook een belangrijke stap gezet richting meer betrokkenheid binnen hun school. Onlangs hebben ze namelijk een leerlingenraad opgezet, waarmee ze actief kunnen meedenken over inclusie binnen hun school. Deze raad geeft hen niet alleen een stem, maar versterkt ook hun adviesvaardigheden en hun vermogen om samen te werken aan gezamenlijke doelen.

Een steuntje in de rug voor de toekomst

De lessen bij het Passer College zijn een waardevolle ervaring voor de jongeren. Ze krijgen niet alleen praktische tools voor hun persoonlijke en professionele ontwikkeling, maar ook de kans om in een veilige omgeving te oefenen met presenteren en communiceren. Met de opzet van de leerlingenraad worden ze nu ook actief betrokken bij het vormgeven van hun toekomst, wat hen een gevoel van eigenaarschap en verantwoordelijkheid geeft. De lessen bij het Passer College bieden hen niet alleen de nodige vaardigheden, maar ook het vertrouwen om deze vaardigheden in de praktijk te brengen.

Doe mee!

Samen kunnen we veel bereiken. Laten we samen bouwen aan een inclusieve maatschappij met verbinding en volop mogelijkheden. Welkom aan boord!